
日本でもiPhoneは売れてないわけではないのですが、海外でのヒットと比べると人気は今ひとつです。
その折に、『どうして、日本人はiPhoneが嫌いなのか?』という海外コラムが掲載されたのですが、「あまり売れないので0円にしたけれどやっぱり売れていない」「日本人がiPhoneをどう見ているか」「日本人の携帯電話のあり方」といった内容です。
Why the Japanese Hate the iPhone | Gadget Lab from Wired.com
海外サイト
欧米人たちのコメントを一部抜粋してご紹介します。
・アップル信者は日本に復讐だ。
・でも多くのアップル信者は日本製品のファンだぜ。
・理由はスティーブ・ジョブズのRDFが太平洋を越えられないからだ。アップルのゴミに傾倒していないだけだろう。
・日本人はゴミじゃなくて良い製品が好きだからだ。
・日本は発明に感心はしているが、市場に感心していない。
・日本の携帯はすでにiPhoneより2倍はいいのだろう。
・興味があるんだが、日本ではMacはどれくらいの人気?
・日本人が気にすることは1つだけだ。スペック表の長さだ。奴らの携帯はいろんなものがところ狭しと詰まっていて趣味は悪い。特にユーザーインターフェースはひどい。
・ひどいインターフェースでもパナソニックP905iを選ぶな。
・先週日本から帰ってきたところだが、携帯はかなりスタイリッシュだったぞ、UIもアメリカの普通のよりは優れていた。ただあまりなかったのはPDAスタイルの携帯が少ないことかな。日本のブランドは細いんだよ。
・料金プランに問題があるんじゃない?それは日本に関係ないような。
・ソニーか任天堂が作っていないからだ。
・iPhoneは日本人の小さな手には大きすぎるんだよ。
・嫌いは言い過ぎだろう。そんなこと言うならXboxも嫌ってるだろう。
・日本に行って無料のをもらうほうが安いのか。
・良く分かっているアメリカ人が持っていないのと同じ理由だよ。特に他のより良いというわけじゃないのに、他のよりも高い。
・iPhoneには触手とか2次元のエロ要素が無いからじゃないか?
・彼らの携帯はもうすでにSexロボットのような振る舞いをするんだ。それを超えてみろiPhone。
・きっとiPhoneじゃスカートの中の質のいい写真は撮れないからだ。
・日本じゃPCより携帯を持つほうが重要なんだよ。日本の最悪の無料のやつでも、こっちのトップレベルさ。
・2年くらい前に日本で、俺の携帯が音楽が聴けたり写真が撮れると興奮していたら、俺の携帯をかわいいと言った彼女の携帯では、電車のチケットを払ったり、時刻表を見たり、冬季オリンピックのハイライトを見たり、場所を確認したりしていた…。
・iPhoneのデザインは俺もそれほどいいと思っていないが、とりあえず日本人にとってファッショナブルなデザインとは何だろうとは思う。
・日本人はとにかくアメリカにあふれているゴミのようなものにはアレルギーがあるんだよ。
・だいたいこっちで新しいものは、日本では古い…。
・興味深いな。だけど日本の携帯がそんな進んでいるなら、どうしてこっちで売られていないんだ?
・俺らはバカがいっぱいいるんだよ。買わなければ無料になったってことだろう。
・きっと大きすぎるんだよ。首にかけられないからだよ。
・やっぱり巨大なロボットに変形して、パワーレンジャーに変えてくれないからじゃないかな。
・日本に住んでてiPhoneを持っているけど、人気がないのは真実で、誰も持っている人を見たことがない。でも多くの人がiPod Touchを持ってる。思っているより特に欧米の物を嫌ってるわけではないな。単にいいものが好きなだけだ。
・去年の春日本に行ったんだ。安い携帯を借りたんだけど、5年位前の古いやつだったのに、カメラやいろんな機能が付いてた。
・アップルのファンではないが、普通にアップルのシンプルさをありがたく使っている。MacもiPod Touchも。でもiPhoneは意味わからん。
Why the Japanese Hate the iPhone | Gadget Lab from Wired.comより
元となったコラムの内容は、ガラパゴスとまで呼ばれる日本の囲い込みされた携帯市場を、今ひとつ把握できていない感じです。
むしろ日本市場の不思議さを増幅させているのか
>これ非常に面白いですね。
>http://labaq.com/archives/51174064.html
1) スーパーマリオカート[任天堂]2) テトリス[開発は1980年代、ロシア人のアレクセイ・パジトノフ氏]
3) グランド・セフト・オート[米DMAなど開発]
4) スーパーマリオワールド[任天堂]
5) ゼルダの伝説 時のオカリナ[任天堂]
6) ヘイロー(Halo)[米Microsoft社]
7) バイオハザード4[カプコン]
8) ファイナルファンタジーXII[スクウェア・エニックス]
9) ストリートファイターII[カプコン]
10) ゴールデンアイ 007[1997年に発売されたNINTENDO64版向けゲ0ムで、出荷本数が全世界合計で800万本以上という驚異的なセールスを記録した。]
1.5点
1.5点
1.5点
1.25点
2.75点
3.95点
4.75点
4.95点
4.95点
5.5点
8点
28点Each of these steps is explained in more detail below, but I suggest you get going now and read the rest of the instructions later. Don’t forget to put “Read the rest of the instructions” as one of your tasks. You don’t need a huge number of tasks to start with, just add tasks as you think of them or they come up.
Full Instructions
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As you think of new items, add them to the end of the list.
One of the characteristics of this system is that you can chuck anything at it. I recommend that you enter everything that comes to mind without trying to evaluate. The system itself will do the evaluation.
Read quickly through all the items on the page without taking action on any of them.
A quick read through the page allows your mind to start processing the items without pressure.
Go through the page more slowly looking at the items in order until one stands out for you.
This is the heart of the system. Don’t try to prioritise items mentally - this will interfere with the balance between the rational and intuitive parts of your mind. Instead wait for a feeling of release about an item. It’s hard to describe but easy to recognise. You just feel that the item is ready to be done. If you go on down the page, you may find that you feel drawn back to that item. Once you get that feeling about a task all resistance to doing the task vanishes, and it becomes easy to do.
Work on that item for as long as you feel like doing so
Don’t force yourself to continue working on the item for longer than you feel right doing so. This system encourages a “little and often” approach. Once you feel you’ve done enough, stop.
Cross the item off the list, and re-enter it at the end of the list if you haven’t finished it
Actually it’s better to re-enter it first and then cross the item off because then you are less likely to lose your place, but I have to admit I’m not very good at remembering to do it in that order. Re-entry of items is an essential part of the system. You should re-enter everything which is done on a recurring basis (e.g. e-mail, paper, exercise), everything you are still working on (e.g. draft article or report), everything which needs follow up (e.g. Mike replied to email yet?), and extended tasks like reading a book, magazine or journal. You may also need to enter next steps or follow-up items. I find that about half to two-thirds of my tasks require re-entry in one form or another.
Continue going round the same page in the same way. Don’t move onto the next page until you complete a pass of the page without any item standing out
Treating each page as a unit allows you to get the benefit of “structured procrastination”, which is based on the fact that procrastination is relative. In other words any task becomes easy if it is a choice between doing it or another harder task.
Move onto the next page and repeat the process
You may find that you pass through a page very quickly or spend a considerable time working your way round it. Either way is fine - just let the “standing out” method guide you.
If you go to a page and no item stands out for you on your first pass through it, then all the outstanding items on that page are dismissed without re-entering them. Use your highlighter to mark dismissed items.
This is where the system finally gets rid of all the items which you entered without evaluation, but which the system has sifted and found wanting. This may happen very quickly (for instance if you have entered a long list of books you are thinking of reading), but more usually quite slowly.
Please take the rule not to re-enter these items seriously. It doesn’t mean you can never re-enter them, but you should let some time pass before you do and consider carefully why they were rejected, whether they really need to be done at all, whether the time is ripe for them to be done, whether they distract from your main goals, and any other factors. When you do re-enter a dismissed item, it is often best to break it down or re-phrase it in some way.
Highlighting rejected items helps you to review them easily.
Remember that this rule does not apply to the page on which you are still writing items (i.e. the last page).
Once you’ve finished with the last page, re-start at the first page that is still active.
I mark pages that are no longer active with a cross at the top outside corner of the page, and put a circle round the cross when there are no active pages before that page. That makes it easy to find the first active page. You may find the number of active pages varies considerably from time to time. At the time of writing I have nine, but it’s varied from three or four up to fifteen.
This system can be quite addictive (at least that’s what I’ve found) so you may find it a good idea to set strict working hours. Stop dead when the time is up, and start again at the same place when it’s time to start again. I admit I am not very good at following this advice myself!